czwartek, 13 kwietnia 2017

Graczem od zawsze cz.4 - Retro Suplement

Graczem od zawsze cz.4 - Retro Suplement

Cykl trzech części "Graczem od zawsze" został w zasadzie zakończony, jednak niespodziewanie pojawił się ciąg dalszy, związany z tematem mojego grania, który spowodował napisanie tego właśnie "suplementu".

Od jakiegoś czasu jestem posiadaczem PlayStation Portable (o czym pisałem we wspomnianym "Graczem od zawsze i EA Games ChallengeEverything"). Zaraz po zakupie konsolki, jak to z reguły bywa, nie rozstawałem się z urządzeniem prawie wcale, spędzając wiele godzin, wpatrzony w niewielki ekran konsoli. Poznawałem wtedy znane mi wcześniej porty gier z innych konsol tym razem w wersji na PSP, jak również te zupełnie nie znane mi tytuły, wydane na konsolkę od SONY.


Gdy pierwsze emocje już opadły, muszę przyznać że kilka razy w coś oczywiście zagrałem, ale niezbyt często sięgałem po to mobilne urządzenie. Jednak od zeszłego tygodnia znów nie rozstaję się z konsolką prawie wcale i w każdej wolnej chwile wyciągam ją z futerału, żeby sobie w "coś" zagrać :) A to za sprawą pewnej ciekawej możliwości PSP, którą odkryłem przez przypadek w internecie, jak to często bywa, szukając czegoś zupełnie innego, nie związanego z tym tematem. Okazuje się że konsola PSP może "udawać" małe ATARI, nie tylko zresztą ATARI, ale również inne retro sprzęty do grania, przy pomocy emulatorów. Tak wiem że niektórzy stwierdzą, że to tylko emulatory. Pisałem już o tym wcześniej, przy okazji emulowania przy pomocy RetroPie i możliwości zagrania na ATARI przy pomocy XBOX-owego pada, że mi to bardzo odpowiada. Teraz otrzymałem jeszcze lepsze rozwiązanie, czyli mobilne ATARI. Naprawdę bardzo dużo radości sprawia możliwość zagrania w ulubione tytuły z przed wielu, wielu lat i to w zasadzie w każdej możliwej sytuacji, mając ATARI przy sobie. Oczywiście, ktoś powie, że można to zrobić przecież inaczej, "prawdziwie", kupując ATARI LYNX. Oczywiście że już o tym pomyślałem i być może zaowocuje to finalnie zakupem LYNX-a, ale skoro posiadam PSP, to czemu nie skorzystać i z tej możliwości. Tak więc, SONY PlayStation Portable zostało odkurzone, emulator zainstalowany i ATARI w wersji mobilnej odżyło, przywołując wspomnienia.
Internetowa strona na którą udało mi się trafić i z której można pobrać emulator ATARI na PSP to http://psp.akop.org/atari800.htm.
Akop Karapetyan to autor tego pomysłu, czyli dostosowania na potrzeby konsoli PSP, znanego i popularnego emulatora Atari800, napisanego w roku 1995 przez David-a Firth-a.


Sam proces instalacji emulatora przebiega standardowo i nie jest skomplikowany.

Dekompresujemy pobrany plik i utworzony folder "atari800psp" przenosimy na kartę pamięci konsoli, do katalogu "GAME". Oczywiście sama konsola musi mieć zmienione oprogramowanie systemowe na tak zwane Custom Firmware, umożliwiające uruchamianie aplikacji homebrew. Czyli używając popularnego języka konsola musi być "przerobiona”.



Ponieważ posiadam dwie tego typu konsolki, a że cel uświęca środki, jedna z nich mogą zostać przeznaczona na tzw. "poligon doświadczalny".

Oprócz zainstalowanego emulatora będziemy potrzebować jeszcze gier :) które możemy pobrać na przykład ze strony atarionline.pl. Obrazy gier w formatach ATR czy XEX, umieszczamy w katalogu "games" który znajduje się w skopiowanym wcześniej na kartę folderze atari800psp. I to w zasadzie tyle. Wystarczy włączyć konsolę, uruchomić emulator, by czas cofnął się o dobrych parędziesiąt lat i znów stać się dzieckiem :))))






W pierwszej kolejności, aby przyzwyczaić się do nowego "wcielenia" ATARI, uruchomiłem oczywiście: Robbo czy River Raid i Road Race, Chakie Egg, Arkanoid czy Abracadabra. Dopiero za chwilę uruchomiłem te które wymagały, według moich wspomnień, trochę więcej czasu: Pitfall, Montezuma Revenge (czyli Preliminary Monty), Hero ale również ulubione polskie produkcje takie jak, Misja, Fred, HansKloss, Ad.2044Klątwa czy Miecze Valdgira. Wtedy zabawa już była na całego. Wspomnienia zostały przywołane.




Tak jak i proces instalacji nie nastręcza problemów, tak samo jest z obsługą samego emulatora na konsoli.



Menu programu uruchamiamy przyciskając jednocześnie dwa umieszczone na górze PSP przyciski (bumpery) "Lewy" + "Prawy".

Pierwsza zakładka to "GAME", tu znajdziemy zawartość katalogu "games" emulatora, do którego wcześniej skopiowaliśmy swoje pliki z grami.



Drugą pozycją menu jest zakładka "SAVE/LOAD" i tu możemy zapisać i odczytać oczywiście taż, stan naszej gry, Możemy zapisać 10 takich stanów. Zapisywany jest aktualny stan całej pamięci naszego emulowanego ATARI i w ten sposób mamy możliwość przerwania gry w dowolnym momencie i powrotu do niej gdy czynnik powodujący przerwę w grze przestanie już nas nękać :)




Kolejna zakładka menu to "CONTROLS" która pozwala przyporządkować odpowiednie funkcje ATARI (czy kierunki wychyleń joysticka) pod odpowiednie przyciski i kontroler w PSP. Każdy zapewne ma własne preferencje i to tu właśnie możemy je ustawić.


Czwarta zakładka menu "OPTION" pozwala również po swojemu skonfigurować sprzętowo nasze ATARI na PSP. Możemy zmienić format wyświetlania obrazu, czy w grupie "Performance" ustawimy częstotliwość pracy zegara naszego PSP, ale również włączymy/wyłączymy synchronizację oraz limiter czy licznik klatek. Dla mnie ustawienia defaultowe są wystarczające, ale jeśli ktoś ma ochotę, to tu da się tuningować emulator :)


Ostatnia zakładka to "SYSTEM" i tu mamy możliwość ustawień systemowych naszego "udwanego" ATARI.
Pierwsza grupa "Storage" przydaje się gdy mamy gry wielo-dyskietkowe. Tutaj właśnie możemy "umieszczać" odpowiednią dyskietkę której gra aktualnie potrzebuje.
Grupa "Audio" pozwala cieszyć się dźwiękiem STEREO emulując drugi układa POKEY.
Kolejna opcja pozwala na usunięcie na krańcach ekranu kilku pixeli, co może się przydać, gdy na brzegach obrazu pojawią się niechciane "śmieci".
Dalej możemy ustawić system wyświetlanie PAL/NTSC czy rodzaj emulowanej maszyny (800, 800XL, 130XE, 320XE, 5200) czy możliwość zapisaniu "screenshota"


Te informacje powinny w zasadzie wystarczyć do bezproblemowego używania PSP jako mobilnego ATARI, może wspomnę jeszcze tylko, że gdy będziemy potrzebować użyć pełnej klawiatury ATARI, wystarczy nacisnąć "Prawy" górny przycisk (bumper) i klawiatura "pojawi" się nam na ekranie.

Tu w zasadzie temat mógłby się skończyć, ale postanowiłem jednak przyjrzeć się samemu PSP trochę bliżej. Cofnijmy się zatem do roku 2004........ale o tym napiszę już w kolejnym odcinku, rozpoczynając zupełnie nowy cykl "opowieści" z rysem historycznym w tle, eksponatów z mojej kolekcji.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz